És cert que el tancament de l’Albereda els diumenges no solucionava el problema del trànsit. I que l’apressada reobertura per part del nou govern tampoc canviarà la història de la mobilitat.
El problema del trànsit a Xàtiva té molts perfils, requereix d’un plantejament global. Més important encara, requereix d’un canvi de mentalitat social, d’hàbits i conscienciació. I és en aquest punt, en la dimensió filosòfica (també ideològica) de la mesura, on veig el problema més gran de la reobertura de l’Albereda els diumenges.
És cert que la ciutadania no va aprofitar la mesura per gaudir d’una altra manera l’espai, l’ús no era significatiu. Però les queixes dels automobilistes per haver de desviar-se i els suposats embussos (un diumenge?) en República Argentina eren un argument risible. El pitjor d’atendre aquest suposat clamor popular és metodològic, una cessió que posa de nou el cotxe en el centre. Dona raons a la legió d’usuaris que porten els fills al col·legi motoritzats a pesar de viure en un radio que, en molts casos, no supera els 500 metres: entre 5 i 10 minuts de saludable i pedagògic passeig. Quin missatge estem transmetent a les noves generacions en un cas i un altre? Quina serà la pròxima mesura? Què podem esperar d’un futur pla de mobilitat? Per què neutralitzar el valor de la imatge d’una Albereda sense trànsit rodat, almenys per unes hores?
Se m’ocorren poques justificacions al pas enrere que ha donat l’Ajuntament de Xàtiva i la següent empitjora l’anterior. És cert que la pèssima relació del PSPV-PSOE i Xàtiva Unida feia inviable reeditar un acord de govern, la qual cosa deixa en l’aire el projecte de Miquel Lorente. I que no seria just prejutjar el que farà el regidor de Ciutadans Juan Giner al capdavant de l’àrea de mobilitat. El diagnòstic provisional, a la vista de la primera mesura, presa pel PSPV-PSOE en el primer minut de gestió, és que podem acomiadar-nos de mesures valentes. El client i el cotxe sempre tenen la raó.
Els comentaris estan tancats.