A moltes converses, des de fa molt de temps, a Xàtiva es parla de la decadència del comerç. Converses marcades per la nostàlgia d’un suposat passat esplendorós, quan la capital de la Costera exercia de pol d’atracció de la comarca i de les comarques veïnes.

Una decadència fruit de l’augment de la competència, de la irrupció dels centres comercials i els nous hàbits i d’un pes demogràfic modest, molt menor que gairebé totes les comarques del nostre entorn.

Faves comptades. S’imposa el model de superfícies comercials als afores, que obliguen a agafar el cotxe. A l’americana. Hem venut molt barat el nostre model mediterrani sostenible i de proximitat. Mantenir els comerços de barri està cada vegada més difícil. Alguns barris densament habitats van fent, però el centre històric es mor, convertit els caps de setmana en un parc temàtic de la festa boja i incívica. Un desert la resta de dies. El teixit comercial no se sosté.

I el pitjor està de camí. La compra per Internet, sobretot a través de la hidra que es diu Amazon, progressa per la seua comoditat. Hi ha gent, fins i tot, que va a les botigues convencionals, fa una ullada i després demana en una web allò que li ha fet el pes. S’ha de tenir molt poca sensibilitat per fer això. Però l’alegria amb la qual ens llancem en braços d’aquesta multinacional és una trampa letal. A més de no tributar en Espanya i tenir una política laboral molt discutible, cada vegada que cliquem i paguem llancem un grapat de terra sobre el comerç de proximitat.

A molts no els importa. Però sense aquella xarxa, l’economia general pateix: una botiga que tanca deixa penjats proveïdors, destrueix ocupació i repercuteix en diners que van a unes altres botigues, a l’hostaleria, a les empreses de manteniment, a les gestories… És una cadena. Algú que s’ha arruïnat no pot pagar un gimnàs, la manicura, la permanent, la bicicleta estupenda o contractar un viatge amb l’agència de la ciutat.

No podem fer veure que no ens afecta i llançar-nos en braços dels canvis, per comoditat i perquè és el signe dels temps, perquè sí que repercuteix sobre les nostres vides. Amazon i les empreses semblants no deixen res ací, no generen res. Tan sols residus. I un futur de ciutat dormitori i turisme residual. Qüestió de temps.

Publicat al diari Levante-EMV (18-01-2020)

Els comentaris estan tancats.